Opublikowano Dodaj komentarz

Kipper – montaż i działanie

Balast taki jak żwir, gruz, piach i podobne nie są pakowane na paletach, w pakach, tylko wiezione wysypane luzem. Wykorzystuje się do tego celu skrzynie wywrotkowe z uchylnymi burtami, bo owa metoda zapewnia dużo szybszy i wygodniejszy rozładunek kilku tysięcy kilogramów, niż za pomocą łopaty ;). Kipper jest dość specyficznym autem ponieważ konstrukcja winna pozwalać na poruszanie zamkniętej skrzyni ładunkowej w stosunku do głównej ramy z kołami. Dlatego też wywrotka winna mieć drugą ramę pomocniczą, przytwierdzoną bezpośrednio do tej paki. Siłownik podnosi skrzynię pozostając zainstalowany właśnie pomiędzy owymi ramami, a nie bezpośrednio do podłogi ładunkowej. Wywrotki mają hydrauliczny układ do kiprowania skrzyni sterowany pneumatycznie. Układ zasilany jest pompą hydrauliczną napędzaną najczęściej ze skrzyni biegów za pośrednictwem przystawki odbioru mocy PTO. Instalacja elektryczna wywrotki ograniczona jest do sygnalizacji świetlnej i opcjonalnie akustycznej zadziałania przystawki odbioru mocy i uniesienia skrzyni. Przeważnie producent podwozia montuje dodatkową lampkę kontrolną na konsoli sterującej. Paka ładunkowa kippra posiada burty, które otwierają się albo na osi dolnej, albo na osi górnej. Przy wyładunku paka się wywraca, a burta grawitacyjnie, będąc umieszczona na osi wysokiej otwiera się po zwolnieniu dolnej blokady. Tym sposobem wymusza to zamocowanie silniejszych zawiasów górnych, by poradziły sobie z udźwignięciem dużego obciążenia – całą burtę muszą dźwignąć tylko dwa przeguby, a na dolnej osi daje się więcej słabszych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *